Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
09.05.2008 12:19 - Агресия в софийски вариант
Автор: drona Категория: Други   
Прочетен: 10057 Коментари: 31 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Преди празниците в една ведра съботна сутрин взех автобус 280 от Ректората към Студентския град.

Още сънени моите спътници кротко додремваха когато целия автобус беше брутално стреснат от двама контрольори на билетите на видима възраст малко на 60-те - мъж и жена. И двамата нисички, изпитички, озъртащи се нервно във всички посоки като че очакваха някой да почне да ги бие още от момента на слагане на униформените елеци.

За секунди мирната и сънлива автобусна атмосфера се изпълни с неприкрита агресия - обаче не от страна на пътниците, а от двамата проверяващи. Заприличаха ми на две малки бездомни кучета, които хем искат да отмъкнат някой кокал хем не са сигурни дали няма да ги наритат преди това.

Не ми стана ясно кой и какво в точно този полупразен автобус ги настрои по този начин. 

Започнаха проверката.  Няма добро утро ; няма благодаря - озъбени физиономии, дърпане на билетите от ръцете, съскане - "Дай си билета" .... бяха ужасно разочаровани че всички се оказаха редовни; смъкнаха елеците и кротнаха на една седалка.... обаче тяхната агресивност се пренесе на нас - пътниците. Разговорите замлъкнаха; всички впериха погледи в тях и като че всички очакваха да извъртят още някой гаден номер.

Явно усетили настроението, а то трябва да си труп, че да не го усетиш взеха да шарят с очи и подеха заяждане с един от пътниците - младо момче .... ей така ... празни приказки .... след 2 спирки слязоха ...

Защо тази иначе ежедневна случка ви я разказвам с такива подробности? - ами в Плевен няма такива ексцесии. Ползвам редовно градския транспорт и във всеки тролей или автобус има кондуктор - проверява картите и продава билетите.  Всички са свикнали с реда; шофьора си гледа пътя и не се отвлича с продажба на билети; компанията явно е насметка - има пълна събираемост; няма пререкания с кондуктора; колкото и да е пълно не е невъзможно да се мине на проверка ... и най-вече - няма я агресията и противопоставянето; пътниците не се чувстват като престъпници .... на никой не му минава през ум да оставя билетите по седалките или да колекционира стари билети или каквито там номера са измислили софийските потребители на градския транспорт.

***

Нямаше да ви занимавам с това, но случката получи продължение вчера по един неочакван начин.

Имам клиенти в Червен бряг и по обяд има удобен експрес - със задължителни запазени места и не се налага да се блъскаш и ръгаш за да успееш да седнеш. Пристига влака на гарата. Всички са се подредили чинно и чакат да слязат хората от влака. На нашата врата стана забавяне защото с много труд слезе младеж с патерици. В този момент някой изодзад ме блъсна яко и за малко да се стоваря връз младежа; някой разблъска всички и като видя ситуацията към вратата на съседния вагон се понесе яка възрастна госпожа ... някои и подвикна да изчака и тя на неподражаем шопски диалект го прати нейде си.

Качваме се; госпожата се втурва от съседния вагон - защото е първа класа и пробва да ни изблъска всичките за да седне в иначе полупразния вагон . Тук вече нервите на един пълничък мъж не издържаха - не стига да бъде бутан, ръган и на всичкото отгоре госпожата с плонж да се изтърси на неговото място - направи и забележка. Настана суматоха  - в смисъл - госпожата взе да се дере, че първа била седнала .... влака потегли и в кратката пауза дорде да си поеме дъх мъжът и бутна под носа билета си с номера на запазеното си място. 

По едно време мина кондукторката и се оказа, че госпожата има билет, но няма място - решила да спести 50 стотинки. Кондукторката усмихнато, кртоко и хипнотизиращо взе да я омайва, че да- положението на пенсионерите е незавидно, но тя трябва да си купи запазенното място защото влака е само със запазени места и много съжалява, но във влака местото струва лев и петдесет.

Докато ми дойде времето за слизане тихичко наблюдавах госпожата от София и и съчувствах. Ако си принуден ежедневно да се блъскаш, да се бориш за място в транспорта; ако си свикнал и околните ти приемат за нормално да не си плащаш; ако си принуден да влизаш в словесни и физически схватки с контрольори .... да, поведението и е нормално и обяснимо..... обаче отблъскващо и непонятно за всички, които не се варят всеки ден в този сос.



Тагове:   вариант,   агресия,


Гласувай:
0



1. eien - Днес отварям блога и попадам на трети пореден постинг с
09.05.2008 12:34
подобно съдържание...и ми става мъчно, обидно, гневно...
Поздрав: Ейен
цитирай
2. drona - битието
09.05.2008 12:45
определя съзнанието
цитирай
3. gamina - мнем
09.05.2008 12:57
Не съм съгласна - няма оправдание за липсата на елементарно възпитание и шмекеруване на дребно. Визирам лелката във влака. Неведнъж ми се е случвало да стърча няколко часа права, понеже някой се е изхитрил, не си е взел запазено място и е седнал отрано на моето, а после отказва да стане.
цитирай
4. ingodwetrust - Много лош манталитет изгради този ...
09.05.2008 12:59
Много лош манталитет изгради този транспорт на софиянци. Мисля, че ще бъде разумно възрастните работници от комбината Кремиковци, като го затворят, да бъдат назначени за кондуктори на една добра заплата.
цитирай
5. drona - а, хич не я оправдавам
09.05.2008 13:01
обаче жената не беше абсолютен гьон .... като осъзна ситуацията взе да се натиска на оня пълничкия да си сменят местата, плати си мястото и изобщо се сконфузи ....

ДРуга тема е това, което четох как във влак от 150 пътници се оказало, че само 10-тина имат билети и те не могли да се качат във влака от гратисчии ....

Това просто не го разбирам .... обаче е факт
цитирай
6. drona - @ingodwetrus
09.05.2008 13:05
метрото е едно приятно изключение и като че ли пътуват съвсем други хора ... всички минават контролата; въпреки че е пълно няма нерви, всеки си чака реда ....

цитирай
7. minavam - Големите градове изпиват на хората ...
09.05.2008 13:56
Големите градове изпиват на хората мозъка с тънка сламка, в това отношение сте права. Но първите седем години или липсата им личат веднага. Още се озадачавам как може да не се направи място на бремена жена. А това го наблюдавам не само в Сф. :-)
цитирай
8. trendafa - d
09.05.2008 14:02
Нещата са много навързани. Защо не искаме да си плащаме за градски транспорт? Защото той е нередовен, препълнен, машините са стари, а как скърцат транвайте просто не е истина. Билета не си струва за тази услуга, особено ако си за две спирки. Проблема може да се реши, просто не искат да го решават. Ако се затвори центъра за коли, хем градския транспорт ще е редовен, хем повече хора ще го използват, хем така ще се натрупат повече пари и ще могат да се купят нови хубави автобуси, тролейбуси и трамваи, а и въздуха в любимата ни столица ще стане по-чист. Но не, никой не мисли радикално, баровците ще се возят с колите, защото ги е срам от градския транспорт, въздуха ще е мръсен, Компанията Градски транспорт ще продължава да бъде източвана, а контрольорите ще се молят за нередовни пътници, за да изкарат и те някой лев. България 2008 !
цитирай
9. анонимен - Вън копеленце пернишко
09.05.2008 14:07
http://forum.musicidol.btv.bg/index.php?showtopic=9113

Ходи си в Перник да риташ баба си!
цитирай
10. анонимен - В София построиха комунизма
09.05.2008 14:40
Проблемът ви на вас шопите с градския транспорт е изкуствен проблем.Във Варна вече 15 години билетите се продават в автобуса от назначени за това хора.Всеки си купува билет,почти няма гратисчии.А скандали като вашите-въобще няма.Уж сте столицата ни.Не можете един градски транспорт да оправите.И не искате щото тъй ссте на далавера.Умните пътуват без пари. Наивните,съзнателните си дупчат билетчето. Накрая ви отпускат субсидии от държавния бюджет и те покриват загубите.В София вече построиха комунизма!Пътува се безплатно.
цитирай
11. timmyd - Да, най-лошото е, че
09.05.2008 14:52
като го виждаш всеки ден, накрая започваш да го приемаш за нормално...
цитирай
12. benoa - Проблемът
09.05.2008 15:33
е в това, че явно не искат да бъде решен. От една страна градския транспорт в София безспорно е с пъти по-голям като линии и превозни средства, и ако назначат по 1 контрольор към всяко превозно средство щата на СКГТ ще нарастне драстично. Разбира се само по 1 не е достатъчно, защото не могат да работят по 18/7. От друга обаче, събираемостта на парите ще нарастне, имам съмнения, с ПЪТИ.
Какво ще се промени обаче. Сега как се решава проблема - увеличение на цената на билета през 2 години с около 30-40%. Подобряване на качеството => 0. Нарастване на броя на гратисчиите, но не значително, просто хората прибягват до дребните хитринки, когато е възможно. Парите от повишението, като се калкулира поскъпването на горива, консумативи и заплати на (все по-малко останалите) шофьори, потъват незнайно къде. Най-вероятно се разпределят по някаква схема някъде :)
Нарочно не давам числа, не толкова защото ги нямам, а защото НИКЪДЕ ги няма, и е много лесно да се ползват оправдания от страна на СКГТ за всичко и от всичко.
цитирай
13. ingodwetrust - Има още нещо
09.05.2008 15:47
Всички знаем, че най-големият проблем на столицата е замърсяването. Въпреки, че управляващите показаха воля да закрият Кремиковци, нещата с атмосферното замърсяване куцат страшно много. За най-големия замърсител на София - Кремиковци - всичко е ясно. Тези, които се интересуват, следят развитието на нещата. При пълната събираемост на билетите в градския транспорт ще се постигне по-висока финансова ефективност и стабилен и прогнозиран ръст на компанията, което пречи и на финансовите далавери (айдее, уплашихме шефовете). Метрото ще бъде построено, ще се усъвършества сегашния електротранспорт, качеството на услугата градски транспорт ще стигне европейско ниво. Вредните емисии газове ще намалеят драстично, благодарение на по-малкото задръствания и автомобили по улиците. Самият градски транспорт ще е екологичен. С въвеждането на газта в София и третият голям замърсител на въздуха ще бъде отстранен - ТЕЦ-овете. Последното наистина е най-трудно, но след време и това ще стане. Искам София да стане един чист планински град, в който 2 милиона души дишат чист и здравословен въздух.

Разбирам, че авторката искаше да ни насочи и към човешката гледна точка, но не мога да коментирам нищо тук. Когато излязат резултатите от кондукторното таксуване (мечтая си за едно близко бъдеще), с удоволствие че констатирам положителната промяна.
цитирай
14. gamina - мечтите са безплатни:
09.05.2008 15:54
"Искам София да стане един чист планински град, в който 2 милиона души дишат чист и здравословен въздух."

Нали знаеш, че това никога няма да се случи?
цитирай
15. prayer4eto - Ха ! :)))
09.05.2008 16:38
"Нали знаеш, че това никога няма да се случи?"

Смешно и тъжно!

Смешно, защото не е вярно и навярно го осъзнавате.
Тъжно, защото въпреки всичко си вярвате.

Иде ми да възкликна като Паисий : "О, неразумний юроде, поради що все чакаш някой друг да те оправи ???".
цитирай
16. анонимен - хъмммм
09.05.2008 17:08
не се засягам на софийския вариант, но да вметна де - в софия над 70 % хорицата са я от долно, я от горно уйно, дошли или по партийна линия , или в кремиковци, или да карат трамвай.
а относно агресията - ако тръгна да разказвам за провинциалната такава ... хайде холан, не казвам, че в моя град живеят само нормални хора, но каквито простотии има по прованса - не ти е работа.
така че, моля да не обобщаваме толкова на едро...
цитирай
17. анонимен - hm
09.05.2008 18:50
звучиш доста анти-софиянски и това ме дразни. Много страно как си направи толкова бърз извод, че жената е Софиянка. И знам а Плевенските автобуси и всички други автобуси из България колко добре са устроени, но това е неизпълнимо в София поради блъсканицата и многото народ. Та ако повече хора си седяха по Плевен и не пълнеха Софийския градски транспорт и пенсионерите си копаха домати на село, а не се редяха в пиковете часове за домати 15 стотинки по евтино до другия край на града - щеше да ни е добре и да имаме милии усмихнати контрольори. Но тък като всеки се бута да е "софиянец" и в момента това е дереджето.
цитирай
18. bagera - да бе анти-софиянски
09.05.2008 19:26
Работата е, че софиянци си имат проблем с градския транспорт и само в София я има тази агресия.
Решението срещу гратисчиите е кондуктор във всеки автобус, а ако искате да се возите в чисти и хубави автобуси, решението е продажба на линии на частни фирми.
Но явно всички софиянци и псевдо софиянци си ги кефи да пътуват безплатно и не им дреме.
цитирай
19. benoa - Стига с тва софиянци
10.05.2008 00:19
Елементарната алгебра показва, че за 15-20 години, откакто отпадна дефакто гражданството, при все че има незнам колко милиона заминали в чужбина, София от 1 стана 2 - 2.5 милиона. При тази намаляваща раждаемост откъде се взеха тези близо 2 милиона нови софиянеца ???
Бас държа, че ако масово се насочим към Виена, и всеки си спазва правилата, които си знае, австрийската столица ще има не много по-различни проблеми от нашата.
Нямам нищо против хората, но да се спекулира с тази тема е чисто избиване на комплекси.
цитирай
20. drona - @minavam
10.05.2008 15:00
както казваше един мой колега:

"Джентълмени много, места- малко" .:)))
цитирай
21. drona - @trendafa
10.05.2008 15:08
честно казано не приемам твоята позиция.

Първо, когато движението е по-спокойно - да речем в почивните дни транспорта се движи много точно - аз го следих няколко пъти от тия светлинни табла, които има на някои спирки.

Задръстванията тормозят както пътниците така и шофьорите, обаче в единия случай обвиняваме фирмата, а в другия - шофьорите се пусват един друг.

цитирай
22. drona - @ingodwetrust
10.05.2008 15:15
Не искам да те разочаровам, но през зимата има и още един вече голям замърсител - печките на твърдо гориво, с които масово се оборудват цели квартали.
цитирай
23. drona - @ alexalex
10.05.2008 15:16
като 4-то поколение гражданин мога да си позволя да правя каквито си искам обобщения :)))))))))

цитирай
24. drona - @анонимен-"ХМ" и benoa
10.05.2008 15:37
Дори да не броим неподражаемия шипски диалект ..... госпожата в разговора с кондукторката си каза и къде живее и какво е работила .....

Нямам фобия към живеещите в София .... напротив - имам доста близки приятели и с тях сме коментирали същия случай .....

Именно те направиха коменрата че като че в метрото не се возят същите хора като в другия транспорт
цитирай
25. lava - Много се извинявам
10.05.2008 20:27
че ще се включа не по темата, а по повод едно злобно подмятане на анонимен #9 и неговият вопъл Денислав да си ходи на село. Изгледах клипчето http://forum.musicidol.btv.bg/index.php?showtopic=9113
Костваше ми огромни усилия да го догледам, защото бях отвратена от журналистическите умения на едно злобно, заядливо, невъзпитано и безпардонно същество, което се изживяваше като репортерка.
Искам да кажа, че малко бой изяде на принципа "каквото повикало, такова се обадило". С което в никакъв случай не оправдавам поведението на залятия с агресия и обиди Денислав. Едно нещо беше очевидно: НЕ той започна да досажда на непозната.
От всичко най-много бях отвратена от дребнавото и изпълнено с омраза коментиране зад кадър от въпросната журналистка. Срам ме беше да я слушам.
Защо казвам всичко това? Защото благородното възмущение на анонимния #9 е насочено само към единия простак, а от поведението по-големия простак (журналистката) явно е във възторг. Това е двоен стандарт и показва, че ... хайде да не му влизам в тона, че не ми е в стила.
Мноооого тъжна картина, на фона на чалга битието.
цитирай
26. drona - @lava
11.05.2008 11:56
Агресията има много лица ...

Печалното е, че някак вместо да се опитваме да се въздържаме от излишна агресия се стремим да я оправдаваме.
цитирай
27. bradpitt - НЕ ПОЛЗВАЙ ТРАНСПОРТ!
11.05.2008 18:48
Каквото и да става, в който и да си град не използвай скапания ГТ. За нищо не става, дори и в Плевен. Мисля, че една разходка е по-полезна. Аз съм от София, но използвам градски транспорт точно почти никога и ходя пеша. Как хода до центъра? Ами не ходя, там е гнусно и няма какво да правя, седя си в моя квартал и се надявам наистина да се отдели от града като самостоятелно селище, както казват, за да си седя още повече тук. Не обичам да пътувам на големи разтояния.
цитирай
28. valsodar - Ако простотията ходеше по животните - щяха да са язваджии !
12.05.2008 10:58
Хората са взели-дали, хванали са се на хорото да скубят на процент, по цял ден си пресмятат жълтите стотинки на ум и само една мисъл ги гризе - Не стигат, не стигат, няма да ми стигнат.
И е естествено в тях да се пробуди пещерния инстинкт за оцеляване, да преценят кой е хищник и кой жертва и вкупом да се нахвърлят на жертвата.

Колкото са виновни така наречените "контрольори" , също толкова са виновни и тези които приемат ролята на техни жертви поощрявайки злобичката им към развитие.

Интересно ми е, дали в момента в който подобни тарикати започнат да изхвърчат през вратите за държанието си, дали и тогава ще са толкова смели ?
Но , всеки си мисли - Мен това не ме засяга, що да се бутам между шамарите зорлем ... - и лека-полека става попивателна за негативизма.
После, що ни се било скапало настроението - ми ще се скапе естствено - нали оня гадния гласец все повтаря - А ти какво направи, че това да спре ?

Поздрави :)
цитирай
29. drona - @valsodar
13.05.2008 09:09
Здрасти :)))

т.е. предлагаш за да не ни развалят настроението да им теглим по един шут на гадовете и радостно да гледаме как се гърчат ....

Това ми напомни една домашна случка...преди години братовчед ми ядосал с нещо жена си и тя да вземе да го ритне ... обаче вместо него ритнала нещо друго и си счупила крака ....
цитирай
30. valsodar - И от шутовете има полза, ... ако са навреме
13.05.2008 11:26
Всичко си зависи от мярката и от навременното й прилагане.
Не може близо 20 години хората да са търпели грубостта и своеволията на контрольорите от градския транспорт и за година - две да иска да се променят из основи.
Ми не става - със стари курви нов бардак не става :)
Всичко в тая държава може да се промени към по-добро , но се искат основно две неща :
- Постоянство в намерението
- Време
цитирай
31. drona - @vaksodar
13.05.2008 16:06
моята теза е, че контрольорите също жертви на една извратена система, в която априори пътниците са поставени в ситуация на виновни по презумпция.

Достатъчно е тези контрольори да станат кондуктори .... както се каза по-горе едва ли увеличението на ФРЗ ще надвиши загубите ...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: drona
Категория: Други
Прочетен: 554057
Постинги: 172
Коментари: 627
Гласове: 5152